Stations – og remise vandtårne

Vandtårne ved stationer og remiser var et almindeligt syn for år tilbage. Damplokomotiverne var storforbrugere af vand (og kul). Lokomotivet indtog vandet via en vandkran der var et tykt rør der kunne svinges ud over tenderen. Vandet i tårnet blev afkalket i et anlæg nederst i tårnet for at undgå kedelsten i lokomotivets rørsystem og ofte havde vandtårnet en kakkelovn med skorstenen ført op igennem vandbeholderen så man undgik at vandet frøs til is om vinteren. På nedenstående tegning som My 1287 venligt har stillet til rådighed kan man se blødgørings-processen i vandtårnet.

Vandkran

Esbjerg station vandtårn

Fredericia stations vandtårn

Fåborg remise og vandtårn

Gedser remise vandtårn

Gilleleje station remise og vandtårn

Helsingør stations- vandtårn

Hørve station vandtårn

Kagerup station vandtårn

Keldstrup station vandtårn

Kragenæs station vandtårn

København, godsbane-terrænnet

Langå station

Lollandsbanens vandtårn

Nakskov vandtårn og remise

Næstved station vandtårn

Præstø vandtårn og remise

Ringgadebroen vandtårn

Roskilde stationsvandtårn

Rødvig station vandtårn

Ryomgård station

Skjern stations vandtårn

Skørping station

Sorø station vandtårn

Varde vestbanegårn vandtårn

Vodskov remise og vandtårn

Østerild stations vandtårn

Østervrå remise og vandtårn

Aalborg stationsvandtårn